Imieniny: Gracjana, Bogusława oraz Laurencji
Tutoring

Tutoring

Tutoring można zdefiniować jako proces rozwoju oparty na osobistej relacji między uczącym i uczonym. Słowo „tutor" (z ang.) opisuje przewodnika i partnera, który wchodzi w relację z podopiecznym i udziela mu wsparcia. Najistotniejszym wyznacznikiem tej metody jest jej indywidualny charakter. Istotą jest podążanie za liderem, jako niezwykłą i niepowtarzalną osobą, z wyznaczonym planem oraz określonymi celami. Tutor jedynie towarzyszy liderowi, bierze udział w takim stopniu, w jakim życzy sobie tego osoba lidera, który natomiast od tutora bierze tyle, ile jest w stanie przyjąć w danym momencie. Dla tutora ważne jest całościowe wspieranie wszelkiej aktywności swojego podopiecznego. Daje więc wsparcie w realizacji celów społecznych, biorąc równocześnie pod uwagę jego wartości i cele osobiste.

            W przypadku relacji kobieta 50+ i trener – tutor może być ona pojmowana jako

zaplanowany proces rozwoju kobiety, który następuje we wspierającej relacji jej jako ucznia z drugą osobą – tutorem. Zadaniem tutora, po ustaleniu planu pracy, jest w tym wypadku wprowadzanie w tajniki wykonywanej pracy przy minimalnym udziale instruktarzu, za to przy maksymalnie dużym zaangażowaniu i aktywności ucznia, polegającej na wykonywaniu zadań, analizie efektów własnej pracy i wyciąganiu wniosków. Jest to szczególnie istotne np. w przypadku chęci podjęcia przez kobietę, załóżmy osobę bezrobotną, działalności gospodarczej przy wykorzystaniu w tym celu środków pochodzących z publicznego źródła (np. powiatowego urzędu pracy, projektu unijnego itp.). O sukcesie własnego biznesu nie świadczy sam pomysł. Nie wszyscy mają też odwagę taką działalność założyć. Dlatego tak istotne może w tym wypadku być wsparcie tutora. Tutor to osoba, która pomaga, wspiera, stawia wyzwania. Wykorzystanie potencjału i samodzielności danej osoby (ucznia) jest kluczowe w tej formie rozwoju. Tutoring wychodzi z założenia, że każda jednostka ma ukryty w sobie duży potencjał, który nie zawsze zostaje odkryty, a zadaniem tutora jest uruchomienie ukrytych i niewykorzystywanych zasobów jednostki.

            Tutoring nie jest jednorazowym spotkaniem, wymaga czasu. Trwa najczęściej kilka miesięcy i obejmuje pełen rozwój umiejętności i kompetencji w wybranych obszarach, związanych z podejmowanym zakresem obowiązków i odpowiedzialności. W procesie tym zdobywane są wspólne doświadczenia, omawiane są konkretne zadania i realizowane założone cele.

Centrum 50+ O nas O projekcie Newsletter
Statystyki
  • Goście on-line: 212
  • Dzisiejsze wizyty: 88
  • W tym miesiącu: 11232
  • W tym roku: 175051