Imieniny: Bolesława, Juliana oraz Jana
(Jestem) w pracy

Praca zespołowa

Dla człowieka bardzo ważne jest tworzenie trwałych i szczęśliwych związków z innymi ludźmi. Poprzez kontakt z innymi zaspokaja swoje potrzeby społeczne: akceptacji, uznania, miłości, szacunku, bliskości, zrozumienia, ciepła, wsparcia, zaufania.

Najważniejsze sfery życia osoby dorosłej to oczywiście dom i praca. Poziom zaangażowania na obu płaszczyznach staje się podobny, ponieważ coraz zwiększy nacisk kładzie się na rozwój i realizację na gruncie zawodowym, odnoszenie tam sukcesów. Biorąc pod uwagę fakt, iż w pracy spędzamy większą część dnia, niezmiernie ważne jest, by czas upływał nam w przyjaznej atmosferze, a relacje z współpracownikami układały się pomyślnie. Mają one także znaczenie dla efektywności pracy całego zespołu. W konfliktogennym środowisku znacznie trudniej osiągnąć wyznaczone cele.  Dlatego firmy organizują wycieczki, spotkania integracyjne, zebrania, by umożliwić pracownikom zbliżenie się do siebie i wspólne działanie.

Kiedy podejmujemy nową pracę dołączamy do personelu konkretnego działu, w firmie, która posiada swoją kulturę organizacyjną (zbiór nieformalnych i niepisanych reguł, dzięki którym członkowie firmy wiedzą, jak się zachować i reagować w danych sytuacjach).(Patrz tabela 1)

Każda firma ma swoje kłopoty, często są one związane z nieprawidłowym funkcjonowaniem systemu komunikowania się lub przeróżnymi trudnościami relacyjnymi, takimi jak rywalizacja, wygrana lub przegrana, krytyka, stawiane wymagania, egzekwowanie poleceń, praca zespołowa czy też konieczność przebywania z osobami, których nie lubimy. Często też my sami nie potrafimy tworzyć atmosfery sprzyjającej pracy.

Podejmując nową pracę spotykamy się z  przypadkowymi ludźmi. Trafiamy do zespołu stworzonego przez różnorodne osobowości. Niejednokrotnie udaje nam się nawiązać bliższe znajomości, które przynoszą nam satysfakcję oraz są dla nas wsparciem w pokonywaniu trudności. Nie jesteśmy jednak w stanie takich relacji nawiązać ze wszystkimi. I też nie z każdym chcemy się zaprzyjaźnić.

Gdy określona grupa osób musi ze sobą współpracować, by osiągnąć wspólny cel, niezwykle ważne jest zaangażowanie wszystkich stron w tworzenie korzystnych i budujących relacji. Nierzadko jednak zdarza się, że z niektórymi osobami nie potrafimy stworzyć pomyślnej kooperacji. Konsekwencją może być powstanie destrukcyjnego konfliktu, który wpływa na efekt pracy całego zespołu. Różnice zdań i nieporozumienia to zjawiska całkowicie naturalne, pojawiają się w każdym środowisku, nie tylko w miejscu pracy. Rozmowy, przekonywanie do swoich racji, a nawet sprzeczki mogą mieć także twórczy charakter, zwłaszcza, jeżeli dotyczą osób pracujących nad wspólnym przedsięwzięciem. W trakcie takich rozmów można wynaleźć wiele ciekawych pomysłów. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy owa twórcza rola dyskusji i sporów zostaje zaprzepaszczona na rzecz nasilającego się konfliktu.

Umiejętności radzenia sobie z trudnymi relacjami w pracy warto trenować na różnorodnych szkoleniach. Uczą one jak zmieniać je na lepsze oraz jak wykorzystać je do własnego rozwoju i rozwoju kariery zawodowej, a także wpływają korzystnie na funkcjonowanie organizacji, w której się pracuje. Dobrze też uczyć się współpracy w zespole.

Nie tylko atmosfera w firmie ma wpływ na osiągnięcie satysfakcji i poczucia spełnienia pracownika. Istotna jest też rola, którą tam pełni.

Stopień satysfakcji z pełnionej roli zawodowej zależy od mnóstwa czynników, np.: od charakteru pracy, warunków pracy i zatrudnienia, czy relacji społecznych w firmie. Jedni narzekają na przeciążenie obowiązkami, brak higieny, monotonię, niską pensję czy niepewność zatrudnienia. Innym natomiast może „przeszkadzać” trudny szef, brak umowy o pracę, dyskryminacja, mobbing, złe przywództwo albo niewielkie szanse na awans zawodowy. W kontekście stresu zawodowego często wspomina się o modelu witaminowym Petera Warra, który wnosi, iż istnieją pewne właściwości pracy, które działają jak witaminy (tabela 2)

Dbałość o prawidłowe i satysfakcjonujące relacje w pracy powodują nie tylko wzrost ergonomii i efektywności pracy zespołu, co ma duże znaczenie dla pracodawcy, ale także osobiste poczucie satysfakcji z dobrze wykonanego zadania. Pamiętajmy, że nie każdego musimy lubić, ale każdego powinniśmy tolerować i traktować z szacunkiem. Szanując nawzajem swoje zdanie, nie dążąc do realizacji jedynie swoich racji, a także słuchając innych działamy budująco na cały zespół.

 

 

 

Praca zespołowa gwarantem efektywnej pracy zawodowej

Ludzie tworzą grupy społeczne z wielu różnych powodów. Niekiedy są to czynniki związane z oddziaływaniem interpersonalnym, innym razem z celami grupy, które są zbieżne z celami...

więcej
poprzednia 1 następna
Centrum 50+ O nas O projekcie Newsletter
Statystyki
  • Goście on-line: 655
  • Dzisiejsze wizyty: 74
  • W tym miesiącu: 6936
  • W tym roku: 127247