E-nauczanie
Współcześnie tradycyjne nauczanie coraz częściej wypierane jest przez nowoczesne systemy edukacyjne, do których należy e-edukacja.E-edukacja to system edukacyjny, czyli całość instytucji, osób i czynności, a więc instytucje, prawo, metodyka nauczania, proces nauczania oraz jego organizacja i wreszcie relacje między uczestnikami tego procesu, które prowadzą do zdobycia przez uczącego się nowej wiedzy, umiejętności i kompetencji przy użyciu nowoczesnych technologii informatycznych.
Z pojęciem e-edukacji ściśle wiąże się e-nauczanie, które pozwala na korzystanie z udostępnionego elektronicznego przekazu edukacyjnego w dowolnym miejscu i o dowolnej porze. Osoba korzystająca z takich form może liczyć na daleko idącą indywidualizację procesu nauczania. E-edukacja, w której rolę nauczyciela przejmuje wcześniej zaprogramowany komputer, daje również szansę na daleko posuniętą personalizację procesu kształcenia.
E-nauczanie opiera swoje funkcjonowanie na takich składnikach jak:
Treści kształcenia – przekazywane są dzieciom, uczniom, dorosłym i seniorom za pomocą płyt CD, DVD, lokalnej sieci komputerowej, Internetu i telewizji.
Komunikacja – daje bogate możliwości komunikowania się miedzy nadawcą i odbiorcami oraz między samymi odbiorcami. Komunikacja może odbywać się poprzez wideokonferencję, czat, komunikatory, pocztę elektroniczną, forum dyskusyjne. Ta forma kształcenia nie wyklucza kontaktu bezpośredniego odbiorcy z nadawcą.
Wirtualna rzeczywistość – na ekranie monitora odbiorcy mają możliwość nie tylko prostego przeglądania treści, ale także mogą eksperymentować, obserwować symulację zjawisk i pracy urządzeń.
Współpraca – e-edukacja umożliwia realizację pracy grupowej, wspólną naukę oraz wspólne rozwiązywanie problemów. Fora dyskusyjne to miejsca prezentacji i wymiany poglądów.
Narzędzia informatyczne – to głównie aplikacje internetowe wśród których prym wiedzie platforma e-learningowa. Służy do tworzenia nie tylko treści dydaktycznych ale również do zarządzania procesem szkoleniowym, umożliwia nadawcy tworzenie materiałów edukacyjnych oraz ewaluacji pracy i osiągnięć odbiorców.
Systemy oceny – nauczanie prowadzone z wykorzystaniem komputera umożliwia ocenę i samoocenę ucznia. Współczesne platformy e- learningowe oferują nie tylko proste testowanie osiągnięć odbiorców.
Raportowanie – platformy e-learningowe wykonują raporty przeznaczone dla ucznia, jak i nauczyciela, potrafią rejestrować uczestników, monitorować przebieg procesu kształcenia oraz dokonywać weryfikacji osiągnięć